Duygusal Dayanıklılığı Nasıl Artırabiliriz ?

Bazı insanların zorluklarla dolu hayatlarına karşın yaşama sevinçlerini koruyarak sağlıklı bir şekilde hayatlarına devam ettiklerini, bazılarının ise zorluklar karşısında kolayca ümitsizliğe kapıldıklarını ve geri çekilerek pes ettiklerini görüyoruz. Yola devam edebilen kişiler, uzmanlar tarafından, duygusal dayanıklılığı yüksek kişiler olarak tanımlanıyor ve aşağıdaki davranış kalıplarını sergiliyorlar.

Yola devam edebilen kişiler, uzmanlar tarafından, duygusal dayanıklılığı yüksek kişiler olarak tanımlanıyor ve aşağıdaki davranış kalıplarını sergiliyorlar:

1)Gerçekçi iyimserlik: Dünyanın gerçeklerini tanıyın ama yeteneklerinize ve kendinize inanın
2) Korkularınızla yüzleşin: Korkudan saklanmak onu daha da kötüleştirir. Yüzleşin ve üstesinden gelin
3) Ahlaki pusulanız olsun: Güçlü bir doğru ve yanlış hissi, yapamayacağımızı hissettiğimizde yapmamız gerektiğini söyler.
4) Kendinizi bir bütünün parçası olarak hissedin: Birbirine inanan ve amaç duyguları olan bir grubun parçası olun.
5) Sosyal destek almaktan korkmayın: Bazen hücrenizin duvarını tıklatın, geri en ufak bir etkileşim bile size yardımcı olacaktır.
6) Rol modellerini taklit edin: Hayran olduğunuz rol modelinizin davranışlarını kendinize uyarlayın.
7) Fiziksel zindelik: Egzersiz, vücudunuzu strese karşı güçlendirir.
8) Yaşam boyu öğrenen biri olun: Beyninizi keskin tutmak en çok ihtiyaç duyduğunuzda sizeçözümleri verecektir.
9) Başa çıkmanın birçok yolu olduğunuz unutmayın: Bazen mizahla, bazen derinlemesine düşünerek zor zamanları atlatabilirsiniz.
10) Anlamı unutmayın: Sadece bir iş yapmayın. Ona bir anlam yükleyin ve amaç duygusuyla hareket edin.

Duygusal dayanıklılığa ve esnekliğe sahip kişiler zor durumlarda umutsuzluğa kapılmaz, şikayet etmez, yaşanan zorluklardan bir anlam çıkartmaya çalışır, çözüm üretir ve yaşanan olumsuzlukları gelişme yolunda bir fırsat olarak görür. Bunun sonucunda da daha sonra karşılaştıkları zorluklar için öz yeterlilik geliştirirler.

Duygusal dayanıklılığı yüksek olan kişilerin üç ortak karakter özelliğine sahip oldukları bilinmektedir. Bunlar; gerçeği olduğu gibi kabul etmeleri; hayatın anlamlı olduğuna dair güçlü bir inanç beslemeleri ve doğaçlama hareket etmek konusunda esrarengiz bir beceriye sahip olmalarıdır.

Peki duygusal dayanıklılığımızı artırmak için neler yapabiliriz?

• Zihinsel Çevikliğinizi Geliştirin: Stresli anlarda, o anı durdurmak, durumu uzaktan objektif bir şekilde değerlendirip daha sonra sorunu çözmeye çalışmak mümkün. Bu bağlamda stresi anının merkezinden kaldırmak, kişiye o anki düşünce ve duygularına daha rahat yoğunlaşma şansı sağlıyor. Kişi bu duygu ve düşünceleri sakince değerlendirdikten sonra yaşanan olay karşısında daha doğru bir tepki verebiliyor

• Bilişsel Yükünüzü Bölümlere Ayırın: Bir saniye içerisinde milyonlarca bilgi alıyoruz, beynimiz ise bunların ancak 40 tanesini etkin bir şekilde işleyebiliyor. Aldığımız bilgi sayısınıazaltamayacağımız için alınan bilgi yükünü beynimizin daha rahat işlemesi açısından parçalara bölebiliriz. Örneğin; iş aktivitelerimizi mailleşme, toplantılar ve beyin fırtınası toplantıları şeklinde gruplayarak, bir anda sadece bir tanesine konsantre olabiliriz. Uzmanlar gün içerisinde işte belli bir aktiviteye yoğunlaşmak için bir zaman dilimi belirlenmesi gerektiğini ve bunun beynimizi bilgi işlenmesi konusunda rahatlatacağını savunuyor.
 

• Mola Alın: Enerji döngülerimiz genellikle 90-120 dakika sürüyor, bu nedenle dikkatimizi toplamak için mola vermek ve enerjimizi yenilemek çok yararlıdır. Birkaç dakikalık molaların kişiye daha çok enerji, zihni berraklık ve odaklanma getireceğini bunların da bizim duygusal dayanıklılık kapasitemizi artıracağı araştırmacılar tarafından belirtilmektedir.

• Bilinçli Farkındalık Egzersizleri Yapın: Bilinçli farkındalığın çalışanın performansını artırmanın yanı sıra, kişiye bilişsel esneklik kazandırdığı ve işte yaşanan stresi azalttığı psikologlar tarafından kanıtlandı. Günümüzde bilinçli farkındalığımızı artırmak için pek çok kaynak mevcut. Örneğin; bilinçli farkındalık egzersizleri için Headspace, Calm ve Spire gibi kolayca ulaşabileceğimiz telefon aplikasyonları kullanabilir, hızlı değişim için farklı kaynaklardan aynı anda yararlanabilirsiniz.

• Kendinize ve Diğerlerine Karşı Şefkatli Olun: Uzmanlar, kişinin kendisine ve başkalarına duyduğu şefkatin pozitif duyguları, pozitif iş ilişkilerini artırdığı ve işbirliğine teşvik ettiğini vurguluyor. Şefkat, kişinin mutluluğunu ve iyi oluşunu artırırken stresini azaltıyor. Şefkatin ve pozitif psikolojinin ön planda olduğu kurum kültürlerinin teşvik edilmesi ve oluşması iş verimliliğini artırıyor.

14.05.2020
AYŞE PEHLİVAN